torsdag 11. august 2011

Børnelærdom

Sidan denne veka for min del er spekka med kateketikk i form av konfirmantundervisning, høver det godt med ein gamal katekismesalme som nok store delar av den eldre befolkninga i landet framleis kan utanboks. På nummer 669 i Landstads reviderte salmebok finn vi salmen «Frykt mitt barn, den sanne Gud» av den danske presten Bertel Pederssøn. Salmen summerar opp boda, trusvedkjenninga, Fadervår og sakramenta i dei fem versa på ein strålande måte. Kan ein denne salmen, har ein ei grei kjennskap til grunnleggjande kristendom. I Menighetsblad for Flakstad og Moskenes seier Lillian Larsen: «Det er igrunnen synd at salmen er gått ut av salmerepertoaret fordi den i fem små vers sammenfatter katekismens viktigste deler.» Eit godt poeng, og St. Isidors minne slår eit lite slag for å blåse nytt liv i denne gamle salmen.

Frykt, mitt barn, den sanne Gud,
misbruk ei hans navn og bud!
Hold din søndag, bruk guds ord!
Ær og lyd din far og mor!
Hat og mord og utukt fly! Stjel ei!
Løgn og falskhet sky!
Gi ei ond begjæring ly!

Vi på Gud vår Fader tror,
Som alt skapte med sitt ord,
Og på sønnen, Gud og mann,
Prest, profet og konge sann,
På den Hellig Ånd vår trøst,
Som oss helliggjør fra brøst,
Reiser op til livets lyst.

Fader vår i himmelhavn,
Hellig vorde oss ditt navn,
La ditt rike komme fritt,
Skje din vilje verden vidt,
Gi oss brød, forlat vår synd,
Led i fristelse ei inn,
Frels oss fra alt ondt med fynd.

Fader, Sønn og Hellig Ånd,
Som har rakt mig Guddoms hånd
Og har døpt mig til ditt navn,
Hjelp jeg bær mitt navn med gavn,
Holder pakten kristelig,
Tror på dig rett hjertelig,
Bliver felst evindelig!

Mett min sjel, o Jesus kjær,
Med ditt kjød, som livet er,
Vederkveg mig, Frelser min,
Med ditt blod i klaren vin
Til min synds forlatelse
Og din ihukommelse -
Dig lov, pris og ære skje!
              Bertel Pedersen 1608

3 kommentarer:

Anonym sa...

Veit nokon kor ein kan finna melodien til denne Salma?

Unknown sa...

Jeg tror at den var i den gamle koralboken, norsk sangbok. Du kan kontakte en organist. De har sikker tatt vare på den gamle koralboken. Jeg tror at dert var 2 bøker. Det var også en Norsk salmebok. Håper at du kan finne den der et sted. Gi med gjerne beskjed hvor du finner den. Lykke til

Steve McMillen sa...

An organ setting of the tune can be found here.
https://www.youtube.com/watch?v=MDy0MjWtuuQ

Legg inn en kommentar