søndag 6. mai 2012

«Dette er ren galskap»

Tidlegare har lokalaget til Høgre i Bergen gått ut og fronta tanken om forbod mot tigging. No har dei fått med seg landsmøtet i partiet på det same.

Eg meiner dette er noko vi må kjempe mot med nebb og klør. Eit forbod mot tigging har inga anna nytte enn som rein kosmetikk. Eit forbod hjelper ikkje dei som treng hjelp, nemleg dei som må ty til tigging for å tene det dei treng for å halde seg i live. Det vil tvert om gjere livet vanskelegare for ei gruppe som allereie har det knallhardt.

Eit slikt forbod er skreddarsydd for at samfunnet rundt skal sleppe å verte konfrontert med dei svake og med vår eiga egoisme når vi går forbi han eller ho som sit der med koppen. Tigging er til sjenanse for oss fordi det gjer at vi ser kor priviligerte vi er. Vi ser at fattigdomen ikkje er langt vekke, den er rundt oss her i Norge. Tigginga blottar oss for vår egoisme og vår manglande vilje og evne til å skape eit samfunn som tar vare på alle. Derfor vert det ubehageleg for oss priviligerte. Ved å forby det slepp vi dette ubehaget, men vi skapar eit kaldare samfunn. Vi lagar lovar for å gøyme vekk det som ikkje passar inn i glansbiletet av Norge. Gjennom å gjere dette skapar vi samstundes eit samfunn som fjerner seg meir og meir frå det solidariske velstandssamfunnet vi likar å tru at vi bur i.

Vi forbaud prostitusjon for å gøyme vekk problema med trafficking, no vil fleire forby tigging for å gjere noko med «organisert tigging». Dette er vel ein finare måte å seie at ein vil ha vek romfolket på. Igjen vil vi altså gjennom forbod gøyme dei som er offer for den urettferdige verda vi lever i. Dette er forbod som ikkje tener dei svake, men oss rike, priviligert. Det er forbod eg er strekt i mot. Dei dette gjeld treng hjelp og støtte, ikkje at samfunnet legg eit skjulande teppe over problema deira.

bt.no fekk gjennom eit fint samantreff av saker sagt det som bør seiast omforslaget frå Høgre:
«Dette er ren galskap«

70 kommentarer:

Magne D. Antonsen sa...

Bra blogg, Steinar!

Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

Er det noen som har tips om gode blogger jeg bør anbefale så send meg en link på magne.antonsen [@] vg.no Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

Anonym sa...

Tigging bør nok uansett forbys.

Hvis man skal hjelpe må fokuset være å skaffe dem arbeid.

Tigging er både nedverdigende og et grusomt sløseri av tiden/livet til den som tigger.

Anonym sa...

Norge er ikke pliktig til å hverken hjelpe eller "skaffe arbeid" til fattige folk fra andre verdensdeler.

Nordmenn skattes ihjel på alle områder, og som ett resultat har vi en velferdsstat uten sidestykke i verden.

Den hjelp og de tiltak som Norge tar, skal være for norske statsborgere. Ikke turister som flyr til landet på turist-visum for å sitte og tigge.

Og når det gjelder norske uteliggere og tiggere: Disse har krav på sosial-hjelp, og andre typer tiltak for å få dem på bena, avruse dem, og få dem i jobb. De trenger ikke tigge. Men de som bruker stoff har så store stoffutgifter at sosialstøtte ikke er nok. Derfor blir tigging evt. vinningskriminialitet utveien for dem.

Ingen TRENGER å tigge i Norge. INGEN.

Vi som er medlem av folketrygden har sosiale rettigheter. Og dét er vel og bra.

Men mennesker som kommer utenfra, uten noen som helst tilhørighet til Norge burde bare bli sendt rett ut igjen. De har ingenting her å gjøre med mindre de har kompetanse Norge trenger, eller kommer som turister som har en økonomi som lar dem dekke sine egne behov under oppholdet.

Å mene noe annet er naivt.

Jon sa...

Man trenger ikke å forby tigging, men vi kan kreve at de som tigger her har statsborgerskap. Synes virkelig ikke dette virker så vanskelig, og kan ikke kreve så mye ressurser fra politiets side, da de patruljerer gående der hvor tiggerne sitter hele tiden. På den måten vil vi forhindre organisert tigging og "turisttigging", samtidig som de som er norske statsborgere kan fortsette å tigge til dopet sitt. For de eneste som trenger å tigge i dette landet er de som allerede har brukt opp pengene sine til noe annet!!

lene sa...

Jeg kan si meg enig i at man ikke skal "gjemme" fattigdommen som de fleste av oss vet eksisterer her. Men en slik utvikling som har vist seg, en form for agresiv tigging er noe som vi ikke trenger å se/oppleve. Vi får heller fokusere på å ha fler tilbud som frelsesarmeen, blåkors,fattighuset osv.
Det er ikke de fattige norske familiene som har det litt vanskelig som står på gata og tigger, de som lever under minstenormen for at de har hatt en endring i livet på en eller annen måte som har ført dem dit. Det er stort sett narkomane eller andre rusavhengige, Rumennere og andre utenlanske "gjester" vi ser.
Å bli løpt etter av en kvinne med et utslitt Mc Donalds beger som kun sier -Money, money kan jeg fint klare meg foruten.

Et parr karer som sitter å spiller på noen utslitte instrumenter med en hatt som fylles med mynter forde folk synes det er fint at noen livner opp gatene i Oslo på sommerdagene er en mye hyggligere måte å hjelpe noen på. Det er noe med det å kunne gi for å få, synes iallefall jeg.

I utgangspunktet skulle det ikke vært mulig å være fattig i Norge men det er det, av forskjellige grunner. Men det er en helt annen diskusjon.

Jeg fikk egentlig nok da det ringte på døren her en kveld og det står en mann i 30 åra med en lapp skrevet på engelsk......pleas helpe osv.
Nå har jeg rett å slett fått problemet "inn i stua" også. Ikke bor jeg i Oslo sentrum heller, men et lite tettsted like utenfor. Det er utviklingen vi må stoppe, å gjør man det ved å forby tigging så er det helt greit for meg.

Kenneth Kleppe sa...

Å hjelpe meg,
Jeg er enig med bloggeren av at å forby tigging er å skyte seg selv i foten. Jeg foretrekker at vi har prositusjon og tigging i gatene. En at vi skal presse en allerede svak gruppe enda lenger ned. Forde hvis vi kriminaliserer disse tingene så tar vi bort deres rettsikkerhet. Hvis det uansett er lovbrudd å tigge så kan man da like greit å bare ta steget helt ut i kriminalitet.
Et annet poeng er at politet har ting som er langt mer alvorlig å ta seg av en å rydde gatene for folk bare forde vi ikke liker synet av dem. Igjen jeg fortrekker at politet konsentrerere seg med volds kriminalitet som er mer alvorlig. En å ta seg ting som bare er litt irriterenrende. Hvis du ikke liker tiggere så ikke gi dem noe. Enklere er det, ikke noe som trengs å håndteres med makt

Anonym sa...

Hvis tigging blir forbudt, vil det fortsatt være lov med kollekt?

Anonym sa...

Var i Gøteborg i helgen Svenskene har sendt ut alle romfolk ikke en Tigger å se og vi var rundt stort sett hele byen helt fantastisk deilig ikke var det noe søppel der heller, kjempefin by.

Anonym sa...

Ingen som har lovlig opphold i Norge trenger hverken å sulte eller savne tak over hode, ferdig snakka.

Anonym sa...

Veldig enig.

Å påby, forby, øke straffer etc har ingen som helst effekt. Det løser ingen problemer.

Politiet kan vise bort tiggere nå også. Problemet er at vi ikke har politi i gatene, særlig ikke i Oslo. Da er det vanskelig å vise bort folk.

Anonym sa...

Jeg synes tigging skal være lov.
Det skal derimot være strengt forbudt til å gi.
Bøter til alle som gir.

Steinar Sneås Skauge sa...

Hyggeleg å verte lenka til frå VG! :)

Først av alt vil eg seie at kommentarar med personangrep ikkje vert lagt ut. Slike kommentarar er allereie sletta.

Eg vil ikkje kommentere alt som vert sagt, men eg vil ta tak i nokon ting som vert sagt.

Det første er at Norge ikkje har nokon plikt til å ta seg av dei som ikkje kjem frå Norge og treng hjelp. Dette er eg grunnleggjande ueinig i. Eg meiner at det medmennesklege må få forrang over formelle, kunstige skiljeliner som statsborgarskap, nasjonale grenser o.l. Dei er alle menneskeskapte og utan annan verdi enn nytteverdien, medan menneske har eigenverdi som menneske, og der er alle like, uavhengig av statsborgarskap.

Dette gjer også at eg er svært skeptisk til tankane enkelte forfektar om å forby tigging for dei som ikkje er norske statsborgarar. Eg meiner lovverket må vere likt for alle. Ein annan sak er at det nok ikkje vil vere ein mogeleg løysing så lenge Norge er med i EØS. Tigging frå EØS-borgarar vert eksplisitt nemnt i UDI sitt regelverk for opphald der dei skriv: «Personer som utelukkende livnærer seg av tigging, vil ikke kunne dokumentere garanterte fremtidige midler, og omfanget vil vanligvis være meget lavt og av høyst usikker karakter. Dette innbærer at disse personene kun har en oppholdsrett inntil tre måneder», noko eg forstår slik at tiggarar frå EØS-land har retten på sin side i tre månader. Eg kan ta feil, men eg meiner å ha høyrt dette også tidlegare.

Eg meiner også det er ei misforståing at ein ikkje treng vere fattig i Norge. Det skal ikkje mykje til før ein fell utanfor i samfunnet vårt. Ei yføretrgda åleinemor med nokre born i skulealder vil ikkje ha mykje å gå på økonomisk. Ryk vaskemaskina då nyttar det ikkje å seie at «Ingen som har lovlig opphold i Norge trenger hverken å sulte eller savne tak over hode, ferdig snakka». Det kan rett og slett vere dråpen som gjer at ein må gå svolten.

Anonym sa...

Frem til tigging blir helt forbudt for det ønsker de aller fleste,synes jeg du bør åpne heimen din for tiggerne og gi dem mat og drikke.La dem også få låne toalettet ditt og vaske seg og kunne legge seg litt i sengen din gjerne nakne.Husk også å legge frem verdisaker av ymse slag. Særlig gull og edle stener er veldig velkomment.Borte blir det nok ikke tror du vel?

Anonym sa...

det er ikke lett å være fattig uansett i hvilket land man kommer fra,ingen skulle behøve å tigge, spesielt for mat. det bør være rettferdige rettigheter for alle, ikke at noen får for lite og andre for mye. det finnes fattige folk i dette landet også, og disse bør få hjelp. vi må selv tenke om vi var i deres situasjon hvordan vi hadde følt. vi bør være takknemlige for det vi allerede har. og kunne hjelpe andre uten å klage. men vise det lille godheten man har. selv om vi ikke kan hjelpe alle så kan vi iallfall hjelpe noen. å få en god samvittighet for det.

Anonym sa...

Jeg synes det er bra å forby tigging slik den har utarta seg. Problemet er ikk å se fattigdom, men at noen satser på dette som en livsform og lærer opp ungene sine til det samme. Når man har tiggere omkring seg hele tiden, og ikke har mulighet til å vite om det er virkelige fattige, eller om mye av det er et spill, så fører det til at folk hardner til overfor vanskeligstilte, ikke det motsatte. Man stålsetter seg og blir mer ufølsom. Det er slik jeg opplever det blant mine venner og kjente. Før var det lettere å føle oppriktig empati, og at man kunne gi en del til de som man så hadde det veldig vanskelig. Nå er det så mange at man føler at det har liten positiv virkning å gi noe. Tvert imot tror jeg at det lokker flere til Norge.

Anonym sa...

Det er galskap og tillate tigging, ja faktisk på grensen til mishandling..

Anonym sa...

jeg skjønner ikke hva som er problemet med å hjelpe folk som kommer fra andre land, liksom da norge var fattig for mat, så HJALP jo amerikanerne oss, og sa at det er noe som kalles for poteter. så 5/100 personer får ikke gjort store forandringer ved å skrive sånne innlegg som er støtende for andre mennesker. som for eksempel at; norske som ikke klarer å stå på beina skal få den hjelpen de kan få, men de som kommer fra utlandet skal bare bli spytta på. når man tenker sånn, så tenker man veldig smått.

Steinar Sneås Skauge sa...

Eg finn det interessant at til no har ikke ein einaste av dei som meiner tigging bør verte forbudt stått fram med namn. Den einaste som har eit fullstendig namn av kommentatorane er ein person som er einig med meg.

Høgre skal ha ros for at dei i det minste står for det dei meiner, og ikkje gøymer seg bak «anonym».

Anonym sa...

Å forby tigging er vel å dra strikken litt langt, men å forby turist-tigging kan man gjerne gjøre, ja.

Det er ikke så forbanna synd på de pakket som sitter å synes synd på seg selv i samtlige byer nå til dags. Organisert tigging kalles det, og det er det samme pakket som stjeler som ravner så fort du snur ryggen til. Vi har nok stakkarer som prøver å få nok til ei ny dose eller de som rett og slett ikke har nok til livets opphold. Jeg tror neppe de norske tiggerne synes det er ok å be om "en slant til bussen", men at det er en nødvendighet for å overleve hverdagen.

Send pakket ut (les; gjerne romfolket om du vil) og bruk heller kreftene og småmyntene på de som ikke gjør dette til en profesjon, men av nødvendighet.

Ok, så er vi rike å velstående i Norge, og derfor gir jeg gladelig til Røde Kors, Blå Kors og Frelsesarmeen, eller annen respektert organisasjon.

Men jeg gir ikke til de som det ene øyeblikket får en 5'er i kaffekoppen for så og sende gutta sine for å rappe lommeboka du dro femmeren opp av.

Jeg velger å være anonym av hensyn til at jeg faktisk ikke stoler på at jeg får være i fred etter dette innlegget.

Anonym sa...

det er jo ikke narkomane eller norske folk som er fattige som er problemet her. problemet er rumenere og de som driver "organisert" tigging der f,eks en dame med en unge sitter på gata og når de får penger går de og gir det til "sjefen" som sitter i en fin bil rett rundt hjørnet, det er det daktiske problemet med tigging i norge.

Anonym sa...

det bør forby å gi tiggere penger. strengt forbudt å gi penger.

Steinar Sneås Skauge sa...

Eg var i tvil om eg skulle la innlegget som vart posta av ein anonym kl 21.21 passere, men lot det gå gjennom som eit døme på den utilslørte rasismen som rår mellom mange folk med ein gong ein nemner romfolket. Å kalle ei folkegruppe for «pakket» og generalisere den same folkegruppen som tjuvar er rein rasisme. At personen som kjem med dette ikkje vågar å stå fram med namn viser kanskje at vedkomande forstår at det som vert forfekta ikkje er haldningar som kan forsvarast.

Min hypotese er at det i stor grad er denne rasismen som ligg til grunn for motstanden mot tigging i Norge i dag sjølv om den ikkje alltid er så uttalt som her.

Eg vil ikkje vere med på å spreie denne type haldningar, så fleire slike innleg vil ikkje bli publisert. Dette er illustrasjon nok.

Anonym sa...

Forby ulovelig tigging, og med det tving igjennnom en ordning hvor man må registrere seg for så å motta et oblat eller bevis som holdes synlig som kriterie for å få lov til å tigge på åpen gate. Via et slikt tiltak kan man huke vekk den organiserte kriminaliteten da personer med turist visum ikke kan få dette "oblatet". Ja, man blir satt i en bås med alt av personalia i et register men det er da bedre det for giver og mottaker, mannen får penger til mat og giveren vet at pengene går til akkurat "dette".

rogge sa...

nå når våren kommer vil stadig flere tiggere komme hit,i skogen hvor jeg lufter hundene har tiggerne en av sine "basecamper"hvor det flyter av søppel, møkk og avføring. Bare sjekk friluftsetaten som rydder opp dette svineriet.Hadde det vært norske statsborgere som hadde begått dette griseriet hadde det vanket bøter og det som verre er. Skjønner ikke med min beste vilje hvorfor disse menneskene i det heletatt får oppholde seg her i landet. Det er enkelt å sitte hjemme i en nyvasket stue å ønske disse velkommen til landet, så lenge man ikke tråkker bokstavelig talt i deres dritt.Og rumenerne klager over at de får for lite hjelp, og ingen respekt.............
og til opplysning er navnet mitt Roger Næss, rogernaess@claptons.net- (og nå er jeg ihvertfall ikke anonym)

Steinar Sneås Skauge sa...

Å nedkjempe «organisert tigging» og organisert kriminalitet er noko som ofte vert fremja som eit argument for å forby tigging. At det skal vere ein uløyseleg samanheng mellom tigging og organisert kriminalitet vert sagt så ofte at det nesten har vorte ei sjølvsagt sanning.

Då er det interessant at Kirkens Bymisjon, ein av dei aktørane som kjenner tiggarane, seier: «Vi møter mange romfolk som tigger og har ikke sett noe belegg for at dette dreier seg om utstrakt menneskehandel eller om store kriminelle nettverk som kommer hit for å rane og stjele. Dette er folk som kommer hit på grunn av fattigdom, stigmatisering og manglende livsmuligheter i hjemlandet.»

Vidare seier dei at «det også finnes eksempler på kobling mellom menneskehandel og tigging. Men vi har fra før et lovverk for å bekjempe menneskehandel, utnytting og kriminalitet.»

Dei som kjenner saka frå innsida ser altså ikkje eit forbod som ein nyttig reiskap i kampen mot organisert kriminalitet, då dei ikkje ser at dette gjeld dei fleste utanlandske tiggarane i Norge.

Steinar Sneås Skauge sa...

Folk bur under svært kritikkverdige høve, det er heilt sant. Spørsmålet er korleis ein møter dette. Byrådsleiaren i Oslo vil ikkje bygge sanitæranlegg for tiggarar i Oslo då han ikkje ynskje «å tilrettelegge for yttligere tilstrømning». I møte med denne type haldningar er det ikkje rart at ein klagar over lite hjelp og mangel på respekt slik Roger Næss seier.

Kommunen lar medvite folk som er lovleg i landet leve i høve vi aldri ville ha godteke sjølv, nærast til skrekk og advarsel. Det er skremande!

Anonym sa...

Å tro at ingen behøver å mangle mat eller tak over hodet i Norge i dag, er som å tro på julenissen og tannfeen samtidig.
Egenopplevd eksempel, jeg har en diagnostisert psykisk lidelse som gjør at jeg glemmer ting, og jeg glemte altså å sende inn et skjema til nav, og det tok dem 3 måneder å ordne dette. 3 måneder hvor jeg ikke fikk utbetalt ei krone. Takket være venner hadde jeg mat på bordet, og takket være en grei huseier ble jeg ikke kasta ut, så jeg slapp å tigge, men jeg tar ikke som en selvfølge at alle får den hjelpen de trenger.
Klart det var egenforskyldt, at jeg glemte, men jeg kan ikke hjelpe for at jeg glemmer mange ting.
Men jeg mener at det å kunne tigge i Norge bør være forbeholdt norske borgere.

Anonym sa...

prøv å se reknestykket, for utgiftene opp til norge og utgiftene med å bo i landet her, og utgiftene i landet, hvor dei kommer fra.

det er ingen tvil om at dei har det bra som tigger, når dei kommer hjem til sitt eget land igjen, for elles så ville dei aldri ha gjort dette.

det er en stor u rettferdighet, der vi nordmenn ikke kan reise og tigge i andre land, og siden bo nærmest som grever i vårt eget land, når vi kommer hjem igjen.

Anonym sa...

Jeg ønsker Norge ut av Schengen og at tigging skal bli forbudt. Det er ingen som skal ha behov for å tigge i Norge dersom man har lovlig opphold i Norge, og har man ikke lovlig opphold så skal man ut med mindre man er på ferie.

Anonym sa...

Quote: "...Norge ikkje har nokon plikt til å ta seg av dei som ikkje kjem frå Norge og treng hjelp. Dette er eg grunnleggjande ueinig i. Eg meiner at det medmennesklege må få forrang over formelle, kunstige skiljeliner som statsborgarskap, nasjonale grenser o.l. Dei er alle menneskeskapte og utan annan verdi enn nytteverdien..."

Da får DU betale for dem allesammen da. du vet at de pengene NORGE og "staten" bruker på disse turist-tiggerne er SKATTEPENGER fra oss ARBEIDENDE mennesker? Skattepenger som skal komme OSS og våre LANDSMENN til gode.. Ikke gud og enhvermann.

så skal du føre den kommunist-stilen din får du stå for alle utgiftene selv.......

saturazzi sa...

Til dere som mener "det ikke løser noen problemer å forby tigging": Hvilke problemer er det som løses ved å ha tiggere på hvert gatehjørne?

Anonym sa...

Har ikke lest alle kommentarene, men helt enig med Anonym kl 17.05
Bor i Oslo og er oppgitt over alle tiggerne i Oslo sentrum. Har flere ganger opplevd at enkelte av disse kommer inn på Mc Donals og går fra bord til bord for å tigge.
På tide at Norge setter grense for sin naivitet og snilisme på flere områder.
Takk til Høyre.

Steinar Sneås Skauge sa...

Saturazzi spør: «Hvilke problemer er det som løses ved å ha tiggere på hvert gatehjørne?» Til dette er det å seie at svært få, om nokon i det heile, vil hevde at tigging løyser nokon andre problem enn dei heilt akutte. Lovleg tigging gjer i det minste ikkje situasjonen verre for folk. Det gjer derimot eit forbod.

Anonym sa...

Steinar,
Ang. ditt innlegg kl 21.34;
Jeg har selv stått inne på Gunerius shoppingsenter i Oslo og blitt forsøkt frastjålet mobiltelefonen. Da jeg ca 20 min senere sto på trikkeholdeplassen utenfor, gikk den samme rumense kvinnen rundt å tigget -og, jeg er ikke den eneste som har vær utsatt for dette, så ikke fortell meg at enkelte av disse ikke både stjeler og tigger.
Du bor på et lite sted, flytt til Oslo, beveg deg daglig i sentrum, kanskje du endrer mening.
Å være mot tigging har dessuten ingenting med rasisme å gjøre, så ikke bland kortene. Kanskje vanskelig for dere uti "huta heita" å forstå storbyers problemer som bare vokser og vokser, og at det må vedtas tiltak som gjør at vanlige mennesker tør å bevege seg i egen by.

Steinar Sneås Skauge sa...

Eg sa aldri at ikkje nokon stel. Eg sa at ein ikkje kan generalisere og seie at alle stel. Det er ein milevid forskjel. Sjølvsagt stel nokon. Det ville vore det komplette idioti å hevde at ein kan finne eit folkeslag heilt utan tjuvar.

Det er sjølvsagt ikkje rasisme å vere mot tigging, det har eg heller aldri sagt. Det er derimot rasisme å stemple ei heil folkegruppe som «pakk» og hevde at dei alle er kriminelle. Det var det eg kalla rasisme, for det er rasisme.
Vidare sa eg at eg trur mykje av motstanden mot tigging i dag skuldast rasisme. Det er ikkje det same som å seie at å vere mot tigging er å vere rasistisk. Ein kan vere mot tigging av heilt andre grunnar. For å ta ein parallell: Ein kan mislike rap fordi ein meiner musikken er stygg, ein kan også mislike rap fordi sjangeren i stor grad er dominert av svarte artistar. Å mislike rap i seg sjølve er ikkje på nokon som helst måte rasistisk, men misliker ein rap fordi det er dominert av svarte artistar er det rasistisk motivert. På same måte er ikkje motstand mot tigging rasistisk, men det kan vere rasistisk motivert, noko eg trur mykje av motstanden er, mellom anna fordi så mange, til dømes i denne tråden, vil gje nordmenn rett til å tigge, men ikkje andre.
Skal du skulde nokon for å blande korta er det lurt å ikkje blande korta sjølv.

Som vanleg i slike diskusjonar dukkar «du-bur-der-du-bur-så-du-veit-ingenting»-argumantet opp. Det er ikkje betre no enn det har vore før. Sidan det er første (og forhåpentlegvis siste) gong det dukkar opp i denne omgang kan eg kommentere det litt.

Kva rettar folk har er ikkje noko som er avhengig av geografisk plassering. Rettar, om dei ikkje er universelle, er i alle fall like over heile nasjonen. Oslo og Alversund ligg i same nasjon og er underlagt same lovgjeving. Eit anna poeng er at det ikkje er slik at det som skjer i Oslo treng vere noko spesielt, stort sett det same skjer over resten av landet også, men då i mindre målestokk sidan alt er i mindre målestokk. Trur den anonyme verkeleg at det kun er tiggarar i Oslo? Eller at dei utanlandske tiggarane stoppar på Karl Johan og ikkje tar turen til til dømes Stavanger, oljehovudstaden?

Og til slutt, heilt utan at det har noko å seie for som sagt har ikkje kvar ein held til noko å seie, det er argumenta som skal tale, ikkje geografien. Eg vil oppmode den anonyme til å ta ein titt på eit kart og sjå kor langt uti «huta heita» Alversund ligg...

Jon sa...

Når folk kommer hit for å være her et par mnd og tigge, og gjentar det år etter år, da er det noe feil med systemet. Når venner og familie hører hvor mye andre har tjent, velger de å ta seg en tur de også. I tillegg er det organisert tigging.

Jeg er forsåvidt enig i at de som ikke bor i Oslo sentrum eller i sentrum i en av de andre større byene i Norge ikke aner hva de prater om. Jeg bor 50 meter fra butikken, men hver gang jeg skal handle sitter minst en person og skrangler med en kopp. Jeg har flere ganger reagert på at de spør meg om å få flaskene mine når jeg er ute og panter. Hadde jeg hatt penger, hadde jeg vel ikke vært på pantetur?


Men noen her sier her at vi må forby å gi penger til tiggerne, det er bare tull!! Ingen skal fortelle meg hva pengene mine skal brukes til, vi er da fortsatt frie!

Som sagt tidligere; Forby tigging for de som ikke har statsborgerskap, politiet lunter rundt uten noe å gjøre uansett, i alle fall på Grønland.

Anonym sa...

Er nok av tiggarar utanom oslo og, men er nok få av dei i Alversund... Er mange som er avhengig av tigging for å klare seg, men kor skal grensa gå? skal alle som tiggar utanvidare få drive med det? aggresive utlendingar fortreng norske rusmisbrukera og alkoholikara. folk som ellers kanskje hadde gitt ein tiar til ein som treng det gjev ingenting pga aggresive og pågåandes utlendingar. burde absolutt vært eit krav om statsborgerskap for tigging. Hadde tankegangen om at fordi me har råd til det så skal vi ta oss av "alle" så hadde me ikkje hatt råd til det...

Rune sa...

Det er forskjell på ekte tiggere og tiggeturisme.

Norge er et av få land i verden som faktisk kan og bør forby tigging - da vi har relativt generøse velferdsordninger.

Null sympati for utenlandske turister som neppe engang kan lese skiltene de organiserte kriminelle som har fraktet dem til Norge har skrevet for dem.

Anonym sa...

Å mislike en folkegruppe eller tilegne en folkegruppe en tendens av ukultur er ikke nødvendigvis rasisme.
Selve grunnprinsippet i rasisme er at man deler inn menneskeheten i raser, og eventuelt at man mener at en rase er genetisk underlegen en annen rase.
Å mene at tendensen til ukultur er genetisk nedfelt i rasen er rasistisk. Å mene at tendensen til ukultur er tillært er ikke rasistisk.

Det er ikke rasistisk å mene at sigøynere er en folkegruppe som har en tillært kultur som gjør at det forekommer mer kriminalitet blant dem enn andre folkegrupper. Det ville derimot være rasistisk å mene at sigøynere utgjør en rase som er genetisk disponert for å være mer kriminelle enn andre raser. Det er betydelig forskjell på de to innfallsvinklene.

Anonym sa...

Skjønner ikke hvordan man kan forsvare et forbud mot tigging. Det er komplett uforståelig for meg. Det er ingen offer for denne "kriminaliteten", hva er egentlig problemet her? Er det det estetiske som er problemet? Er det virkelig så plagsomt å bli spurt om småpenger at det er en sak for politiet? Er det viktig nok til å lage en lov? Og hvordan skal politiet så håndheve forbudet? Beslaglegge pappkoppen? Si til tiggeren at han eller hun skal reise seg opp og gå hvileløst omkring, ellers...Og hva er straffen? bot? hvordan skal så den betales? Skal staten fengsle disse personene? Eller ta på seg utgiften med å transportere dem ut av landet hvis de ikke er statsborgere? Og hvordan er det verdt det? Skjønner virkelig ikke folk som mener at de bør sendes ut av landet. Dette er de samme som klager over at man skattes i hjel og at staten er dårlig på og bruke skattepengene, men man er alstå villig til å bruke resurser på å fly de mange tusen tiggerne og grunnløse asylsøkerne ut av landet. Og jeg har enda ikke hørt hvorfor, bare at de ikke burde være her fordi de ikke er statsborgere. Who cares?

Det hele fremstår som tvers igjennom latterlig spør du meg, og absolutt ikke noe en fornuftig stat eller et fornuftig politisk parti burde bruke tid og energi på. Høyre fremstår som useriøse med dette forslaget, og jeg kan ikke begripe fra hvilken avkrok av den norske folkesjela dette forslaget kommer fra. "Greit nok at mange hundre millioner i verden er fattig, men bare ikke vær fattig foran meg når jeg er ute å går i byen, de burde komme seg hjem og være fattig der". " de burde skaffe seg en jobb og være nyttig, slik at jeg slipper å ergre meg over dem". Fy faen, slik tankegang fremstår som utrolig smålig.

Anonym sa...

Ja, jeg er klar over at det er fattigdom i verden. Har selv tusle rundt i slummen i de værste områdene i verden. Der de virkelig er fattige og trenger hjelp, de som ikke har råd til å reise til Norge å tigge. Jeg har ikke lyst til å gå forbi de samme jævla tiggerene flere ganger om dagen. Å bli stirret på helt til jeg har passert. Siden du bor i Bergen tror jeg ikke du har kjent dette på kroppen? På 400 meter må jeg passere 3 stykker. alle stirrer, ingen gjør en dritt, og det er jevla plagsomt. Hvorfor ikke sitte å sy? eller les en bok og prøve og lære no?? hvorfor sitter de bare der? Man kan intellektualisere mye.. men sånn rett fra levra syntes jeg feite folk er late og sytete, jeg synes Breivik skulle blitt sendt som lekedukke til voldelige homser i Irak, og jeg syntes at disse forbanna tiggerne kan pelle seg bort fra mitt synsfelt på vei til tbanen.

Anonym sa...

disse kommer jo hit fordi vi nordmenn gir, og gir utav ett godt hjerte. så hvis man skal bli kvitt problemet... la vær å gi.

vi gir da nok igjenom skatten vi betaler hver måned så vi bør ikke ha dårlig samvittighet for at vi ikke gir nok i u-hjelp samt vi har en eller flere årlige aksjoner med bøssebærere som tar seg av dårlig samvittighet.

Steinar Sneås Skauge sa...

Ein anonym kommentar hevdar at det ikkje er rasistisk å mislike ei folkegruppe, men at rasisme fordrar tru på «at en rase er genetisk underlegen en annen rase».

FNs konvensjon om avskaffelse av alle former for rasediskriminering har ei anna meining. FN seier at rasisme (eller «rasediskriminering» som dei seier med ei finare ord) er: «enhver forskjellsbehandling, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse, hvis formål eller virkning er å oppheve eller begrense anerkjennelse av, nytelsen eller utøvelsen på like fot av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter på det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller hvilket som helst annet område av det offentlige liv.» Genetikk har ingenting med saka å gjere. Det er forøvrig interessant at noko som ligg i FN sin defininsjon er at alle forsøk på å hindre utøvinga av økonomiske rettar basert på nasjonal eller etnisk bakgrunn fell inn under denne definisjonen.

Om det skulle vere slik den anonyme hevdrar, at det er meir kriminalitet mellom sigøynarar enn andre folkeslag: Ville det ikkje då vore meir naturleg å leite etter grunnar til dette i den botlause fattigdomen desse folka lever i i land som Romania, Ungarn og Tsjekkia, der dei vert nekta så elementære ting som statsborgarskap og dermed osb ikkje får skulegang, helsestell osb i staden for å konstruere ein kriminell kultur som forklaringsmodell?

Eg vil ikkje publisere fleire «du-bur-der-du-bur-så-du-veit-ingenting»-argument. Desse tilfører ikkje nokon diskusjon noko godt, noko som kjem godt fram i dei innlegga som har kome i løpet av natta. Frå no av vil alle innlegg med denne type argumentasjon bli sletta.

Anonym sa...

Vi som bor i Norge er alt for gode på å kalle andre nordmenn rasister. Det må være lov til å ytre meninger som "beskytter oljepengene" (for å si det litt flåsete), uten å bli kalt rasist.

Alt handler ikke om hudfarge eller etnisitet.

Anonym sa...

Det er da ingen menneskerett å få tigge! Åpne heller for at folkene lovlig kan ta arbeid av forefallende karakter her i landet. Bedre for dem, bedre for oss. Husker jeg tidligere leste om en Romjente som var kommet hit på visa for å jobbe som barnepike. Hun sa imidlertid opp jobben for å tigge, siden det var mindre slitsomt.

Nei til tigging, ja til ærlig arbeid.

Anonym sa...

Tiggere trenger hjelp? Så og si ALLE tiggere har solgt alt de eide i hjemlandet, kun for å komme hit og snylte på oss nordmenn. For det er det de gjør, SNYLTER på oss nordmenn. Ikke gidder de å jobbe, og de vil at vi som trenger pengene selv skal bare gi de pengene våre uten at TIGGERNE trenger å gjøre nor. FORBY TIGGING OG SEND TIGGERNE HJEM!!!!!!!!!!!!!!!

Anonym sa...

@Steinar Sneås Skauge.
Jeg klarer virkelig ikke se hvor i charterets definisjon det fremkommer at rasisme ikke har med rase å gjøre ?

"...på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse"

Det er ingenting der som har med sosologisk, politisk, religiøs eller kulturell tilhørighet å gjøre.

Alle punktene i definisjonen er omskrivninger av genetisk opphav.


D Kvello

Anonym sa...

Varför kan ingen försöka se problemen i ett större perspektiv? Är det verkligen förbjuda eller tillåta som är den stora frågan som leder till det hållbara svaret? Jag hade önskat mer fakta än argumentation i debatten då jag fortfarande sitter lika undrande. Kanske behövs det mer underlag för att kunna diskutera frågan? Vad leder det till i det stora hela om man ger pengar till de tiggare man ser här på gatan i Oslo och vad händer om man förbjuder det? Med tanke på den rasismen som lätt blomstrar om man erfar organiserat tiggeri, vad gör det med vår syn och vilja att hjälpa andra i framtiden? Om man förbjuder tiggandet och hjälper dem på annat sätt via statskassan så är det ju inte längre frivilligt att skänka dem pengar som det är idag. Kanske kostar det mer av våra skattepengar att "skicka" ut dem än att de är här och tigger. Så svaret är inte så solklart för mig som det verkar vara för er andra!

Steinar Sneås Skauge sa...

Avstamming kan handle om kven ein er i slekt med. Det er sjølvsagt genar i slekta, men ulike slekter innanfor same folkegruppe vert av og til handsama ulikt, jfr. dei kastelause i India. Dette har ingenting med "rase" å gjere, men med klasser innad i eit samfunn. Nasjonalitet har heller ikkje noko med "rase" å gjere. Det kryr av nasjonar som har ulike folkegrupper innan sine nasjonale grenser.

Eg sa ingenting om sosial, politisk eller kulturell tilhøyre. Det eg sa er at konvensjonen seier at det er rasediskriminering å gje folk ulike rettar på bakgrunn av «rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse», noko som kjem rett etter der du valde å avslutte sitatet ditt.

Anonym sa...

Du tar ikke med i beregning tiden da charteret ble skrevet. "Nasjonal" tilhørighet var i praksis det samme som "rase". Nordmenn, Svensker, Tyskere osv. Det var aldri påtenkt den gangen at Nordmenn i særlig grad også ville komme til å bestå av Pakistanere, Kongolesere, Vietnamesere osv.

Teksten ble skrevet for å dekke de "smutthullene" man den gang så for å hindre at noen kunne definere seg vekk fra rasistisk virksomhet.

Den delen jeg kvoterte var definisjonen av hva som skulle oppfattes som rase. Det påfølgende er hva man oppfattet som ulovlige/rasistise handlinger og har ikke noe med definisjonen av rase å gjøre.
Det var ikke for å ta noe ut av kontekst, men del to er irrelevant for definisjonen av hva som er rase, da alle handlingene beskrevet vil være ulovlig/diskrimenende for de som blir utsatt for det uavhengig av om rase er inne i bildet.

D Kvello

Anonym sa...

Forbud mot tigging er å stenge den siste sikkerhetsventilen for at offentlig velferd ikke fungerer. Helt latterlig tåpelig. De vil nekte folk å tigge, men gir mat til dyr som tigger.

Steinar Sneås Skauge sa...

Eg er usikker på kvar D. Kvello vil med diskusjonen. For å oppsummere «rasismediskusjonen» byrja dette med at ein anonym debattant hevda at det ikkje var rasistisk å mislike ei folkegruppe, men at rasisme er å meine at ei folkegruppe er genetisk underlegen ei anna.

Som svar på dette viste eg til FN sin definisjon på rasisme, som ikkje seier noko om å hevde nokon form for genetisk rang, men derimot definerer rasediskriminering som ulik handsaming av folk på grunnlag av diverse kriterium. Vidare peika eg på at å hindre nokon økonomiske rettar på grunnlag av desse kriteria vert definert som rasisme i definisjonen. Det er mogeleg at dette har gjort at Kvello hevdar at det ikkje har noko med « sosologisk, politisk, religiøs eller kulturell tilhørighet å gjøre», og at det dermed har kome til diskusjonen der Kvello seier at dette er irrelevant for definisjonen av rase. Det var heller aldri intensjonen å ta det med der, men å peike på at det mange i denne tråden har forfekta, nemleg å gje retten til å tigge til nordmenn men ikkje til andre kan seiast å verte ramma av denne paragrafen. Det er to ulike diskusjonar.

D. Kvello har hevda at det som vert sagt er kriteria er «er omskrivninger av genetisk opphav», noko eg har argumentert for at det ikkje er. Når han no seier at då konvensjonen vart forfatta var nasjonal tilknyting det same som rase, er ikkje dette riktig av fleire grunnar. For det første brukar definisjonen sjølv begge desse omdøma, og forstår dermed ikkje det same med dei. Den brukar begge for å presisere at det gjeld ulike ting. For det andre stemmer det ikkje at nasjonal tilnkyting var det same som rase då konvensjonen vart vedteken i 1965. Det stemte ikkje då og har heller ikkje gjort det. Det er nok å nemne land som USA, Jugoslavia og for den del Norge som har både samar og nordmenn som del av nasjonen for å sjå at det ikkje er slik.

Eg foreslår at vi avsluttar denne diskusjonen. Den tener ikkje til noko slik den har utvikla seg og er også på sida av det som er saka, nemleg at Høgre vil forby tigging.

Anonym sa...

Poenget er at jeg ikke ser "formålsglidningen" i bruken av ordet rasisme som noe positivt. Definisjons-makt er noe som misbrukes kraftig i andre deler av FN-systemet (ref blasfemi-definisjonen) for tiden og rasisme er ikke unntatt.

Slutt å slenge rasisme-kortet mot alle som sier deg imot. Det devaluerer argumentene dine.

D Kvello

Steinar Sneås Skauge sa...

Eg har sagt at ein klart rasistisk kommentar var rasistisk. Det er det einaste eg har sagt var rasistisk. Eg har også sagt at eg trur mykje av motstanden mot tigging har rasistiske grunnar, utan at det gjer motstand mot tigging til rasisme.
Dette er ikkje å «slenge rasisme-kortet mot alle som» seier meg imot.

Det er svært øydeleggjande for offentleg debatt at stort sett kvar gong nokon påpeiker soleklår rasisme startar endelause diskusjonar med folk som ikkje godtek FN sin definisjon på rasisme eller rasismeparagrafen i den norske straffelova, men kjem med påstandar som at rasisme er trua på genetiske nivåer, at islam ikkje er ein rase og at ein derfor ikkje kan kalle hatfulle ytringar mot muslimar for rasisme og liknande ting. Dette er avsporingar av debattar og totalt utan positiv frukt. Rasistiske ytringar må bli omtala med sitt rette namn som er «rasisme». Om folk då føler seg stempla som rasistar fordi dei har desse haldningane er løysninga å gå i seg sjølve og gjere noko med haldningane sine, ikkje å forsøke å omdefinere rasisme til noko mindre omfattande enn det er.

Kva du meiner om FN sin rasismedefinisjon, eller den norske rasismeparagrafen for den saks skuld, er ikkje interessant. FN sin definisjon er det næraste ein kjem ein universell definisjon.

Anonym sa...

Avsporingen av debatten begynner idet man lar definisjonen av rase gli ut til å gjelde religion osv.
Hatfulle yttringer mot muslimer er ikke det samme som skarp kritikk av islam (eller kristendom, eller xxx religion osv.). Du kan ikke fornærme en religion, bare individer.

Det er ikke noe galt med FN's definisjon av rasisme, men det er ingen tvil om at du velger å tolke din på din egen måte (som meg).

Der du ser soleklar rasisme, så ser andre diskriminering som ikke har noe med rase å gjøre eller de ser bare berettiget kritikk.

Rasisme er ett sterkt ord og jeg mistenker at det er årsaken til at folk hiver annen type diskriminering/kritikk i den sekkeposten fordi det er stigmatiserende.
Rasisme, nuff said. Du taper.

Det er ikke spesielt fruktbart det heller.

Og, jeg bryr meg ikke om hvor en tigger kommer fra (etnisk, religøst, sosialt osv.), men jeg godtar ikke at jeg har ansvar for tiggernes ve og vel. Jeg har ansvar for meg og mitt og staten har ekspropriert allt ansvar utover det. Det er mitt valg om jeg ønsker å gi og hvem jeg gir til, ingen andres.
Det jeg gir over skattesedelen har jeg liten kontroll over.

Anonym sa...

Blogg eieren oppfordres til å skaffe seg litt praktisk/reell innsikt. De utenlandske som tigger kommer for å skaffe seg penger, og det drar med seg mye kriminalitet, så ved å gi penger understøttes slik virksomhet. Videre, hvis det er slik at de par tusen rom-folk som er her, må hit til Norge og tigge for å overleve, må vi vel i tråd med ditt syn også hjelpe de mange millioner som ikke har råd til å dra hit, eller?
Du hevder også at en alenemor med flere barn lever tilnærmet på sultegrensen. Sjekk først hva som reelt gis å støtte og bidrag til slike, så vil du bli overrasket.

Steinar Sneås Skauge sa...

Denne debatten gjeld ikkje religion. Dømet mitt var eit døme på korleis debattar vert øydelagt av avsporingar som det eg viste til, ikkje ei oppmoding til ny avsporing.

At du ikkje har ansvar for tiggarane er eit relevant innspel i debatten. Det kunne du ha kome med i utgangspunktet og ikkje kome med ei rekkje med kverulering rundt ordet rasisme. Fleire innlegg i den rekkja vil ikkje verte publisert, då dei ikkje tener til noko som helst.

Anonym sa...

Jeg er helt enig med deg. Fram til vi finner en annen løsning, som faktisk gjør det mulig for disse stakkars folka å leve uten å tigge, så må vi bare leve med det. Folk som sier vi må forby det er så kalde og hjertesløse som det går ann å bli. Ingen tigger for morroskyld.

Rebaz T. Benjamin

Anonym sa...

Når jeg gir til tiggere, tenker jeg at jeg betaler dem for at de skal minne oss om at det faktisk finnes nød i verden! Det er en langt viktigere jobb enn mye annet!

Anonym sa...

De kan jobbe som de fleste andre gjør

Steinar Sneås Skauge sa...

Sidan bloggen framleis ligg på VG si side vil eg gjere merksam på nokre ting til eventuelle nye kommentatorar.

Kommentarar som inneheld rasisme, personangrep eller likande vert ikkje publisert. Det vert heller ikkje kommentarar med «du-bur-der-du-bur-så-du-kan-ikkje-uttale-deg»-argumentasjon. Dette er grunngjeve tidlegare i denne tråden. Heller ikkje fleire innlegg som tar opp den meiningslause diskusjonen rundt definisjonen av rasisme vert lagt ut.

Om nokon skulle sakne sitt innlegg er det mest sansynleg på grunn av at det kjem inn under nokon av desse kategoriane.

Anonym sa...

Folk som bor i landet kan tigge. Det er dems rett som frie individer. (Men ikke etter 20.00 på hverdager og 18.00 i helgene)

Import av tiggere bør forbys. Er absolutt ingen grunn for folk å reise til andre land for å tigge. Dem får heller bruke sin energi på å skape noe av verdi i sitt eget område.

At folk lar seg lure av kostymet "skitne klær, møkkete unger og synelige sår på kropper" for å få sympati slik at man gir penger, er for meg en gåte. Enten er veldig mange naive, eller veldig lite bereist i verden til å ikke gjennkjenne den taktikken.

Anonym sa...

Steinar Sneås Skauge

what an unfortunate name you have....
and what a typical naive norwegian you are....

i hope you have no desire to enter politics, otherwise i feel sorry for all norwegians

ben.borgen1@gmail.com sa...

Er Egoisme så utbredt?

Anonym sa...

UT av Shengen, grensekontroll... null tiggere

Anonym sa...

Tror jeg vil spørre følgende: Dersom man ikke forbyr tigging, og det bare blir flere og flere tiggere, skal man gjøre noe som helst? Teoretisk kan det bli ufattelig mange som kommer hit for å tigge, og når det blir fullt i Oslo kan de reise til andre deler av landet. Skal vi gjøre noe som helst, eller skal vi på noe tidspunkt si at nok er nok, og være nødt til å forby det?

Anonym sa...

Og ikke forby tigging er et stort skritt mot og tolerere mafiavirksomhet i landet det er greit og tolerere tigging,men når store grupper med folk eid av mafia kommer bare for og gjøre faen er det på tide og komme med forbud.
Så får vi heller se mellom fingra på tiggere uten kontakter.

Anonym sa...

Når de kommer etter meg med koppen sin så sier jeg takk og tar en krone, snur meg og går videre. Hvis dette mennesket kommer til meg med den naive tanken at jeg går rundt å deler ut penger så svarer jeg i samme "mynt". Jeg betaler allerede for mange vanskeligstilte hver mnd. i form av skatter og føler det er all den samfunnsstøtten jeg kan å bidra med, og litt vel så. Skal jeg i tillegg være med på å finansiere et hus til andre og muligens i et annet land når ikke jeg har råd til hus til meg selv. For de som har nok til overs for å hjelpe så finnes det mange fine organisasjoner som faktisk setter penger til de som trenger det mest på verdensbasis. Så når vi først er inne på tanken at dette mennesket som tigger her i Norge trenger pengene mer enn deg, så finnes det andre som trenger det enda mer. Ergo er det mer riktig å ikke gi penger men gå hjem og overføre det beløpet du hadde tenkt å gi til en av disse organisasjonene. Først da har du tenkt tanken ut og gjort det som faktisk er riktig.

Anonym sa...

Har vært borti mange tiggere som sitter rundt om på gata med en kopp og lapp hvor det står at de er sultne, flere ganger har jeg gått inn i butikken og kjøpt mat til de, og gitt dem, men i stedet for å takke, har de blitt forbannet og sagt at de heller vil ha penger....De tiggerne burde forbys her i landet, men At noen står på gata og spiller musikk med en hatt eller en kopp ved siden av, syns jeg blir greit, på en måte så "jobber" de jo for pengene. Narkomane som tigger for å få penger til sin neste dose, vær ærlig å si så, i stedet for å lyve å si at du tigger fordi du er sulten, vet om mange som heller tar sannheten bedre enn løgnen og faktisk gir penger til de som er ærlige....

Jeg har reist mye rundt i verden, og en ting er likt, det er alltid tiggere, men de er ikke alltid å finne på gaten.....Mange "låner" unger for å gå fra dør til dør, si ungene er syke, trenger penger til lege osv, mange sender sine egne aldrende mødre eller bestemødre rundt for å tigge fra dør til dør, her i landet er den trenden kommet også selv om vi har mange tiggere ute i gaten, har mange funnet veien til husdørene også, og flere kommer det til å bli, verre kommer det også til å bli....

Anonym sa...

Hvis tiggerne reklamerer med lapp der det står at dem er sulten, er det jo bare å gi dem en hamburger istedet for penger....

Legg inn en kommentar