Kyrkja i Gryteviken. Biletet er henta frå Wikimedia Commons. |
Gryteviken vart grunnlagt i 1904 som den første landbasen i Antarktis. Det vart ein suksessfull base for kvalfangarane, og var i stor grad prega av kvalfangarar frå Vestfold. I 1911 vart det bestemt at ein ville få ein prest til Gryteviken, og 14. mai 1911 vart det annonsert etter prest i avisene i Oslo. Ein søkte etter ein «Mand med et lyst Syn paa Livet, og som har Evne til at Opkvikke og begeistre sine Medmennesker til det Gode»[1] som kunne ha gudstenester og drive sosialt arbeid. Pastor Kristen Løken fekk jobben, og kom til Gryteviken i april 1912.
Carl Anton Larsen Biletet er henta frå Wikimedia Commons |
Eitt år seinare, i april 1913, bestemte ein seg for å starte innsamling til ei kyrkje. Allereie første kvelden samla ein inn over 5600 kr. Carl Anton Larsen som var mannen som stod bak kvalfangststasjonen og som seinare betalte både for prest og kyrkjedrift i lang tid, stod for 5000 kroner av dette, noko som tilsvarte meir enn to vanlege årsløner i Norge. Frå ein bestemte seg for å bygge i april tok det berre åtte månader før kyrkja var ferdig. Kyrkja vart bygd i Norge og sendt til Antarktis i element som vart satt saman der. 24. november byrja ein på arbeidet i Gryteviken, og kyrkja stod ferdig med 180 sitteplassar og ein totalkapasitet på 250 mann nokre dagar før jul. Julaftan var det fest i kyrkja for heile kvalfangarstasjonen, og 25. desember 1913 vart kyrkja vigsla av Kristen Løken. Han hadde på førehand fått særskild løyve frå biskopen i Kristiania til å vigsle kyrkja åleine. Løken var prest i Gryteviken i to år før han drog heim til Norge att.
Slik ser kyrkjerommet ut. Biletet er henta frå Wikimedia Commons. |
I 1929 kom det igjen prest til Gryteviken. No var det sjømannspresten i Liverpool, Sverre Eika, som hadde blitt overtala til å dra. Han vart med ein gong populær mellom folk i det lille samfunnet. Då den eine sesongen han eigentleg skulle vere der var over, fekk han overtala hovudstyret i Sjømannsmisjonen til å sende han ut ein sesong til. No var kvalfangstindustrien, som resten av verda, inne i ei økonomisk krise, så då sesongen 1930-31 var over var det ikkje lenger bruk for prest i Antarktis. Eika vart den siste presten i Gryteviken. Kyrkja vart no lite brukt, stort sett til gravferder og gudstenester på julaftan, men biblioteket som hang saman med kyrkja vart framleis mykje brukt.
Kyrkja med snø. Biletet er henta frå Wikimedia Commons. |
I 1995 flytta eit ektepar til Gryteviken og byrja restaurering av mellom anna kyrkja. Dette skjedde etterkvart i samarbeid med ein interesseorganisasjon i Norge, der mellom anna Tunsberg bispedømekontor var med. Det var ikkje berre den kulturhistoriske verdien plassen har for Norge som gjorde at det var stor interesse for dette her, men også at ein god del av dei som jobba i kvalfangstindustrien ikkje kom heim, men ligg gravlagt i Antarktis. Mange hadde graver dei ville sjå.
Restaureringa gjekk sin gang, og det vart planlagt tur sørover. I 1999 vart det arrangert to turar til Gryteviken. På den første turen skulle kyrkja gjenvigslast av Sigurd Oseberg. Han måtte melde avbod, og i staden vart det domprost Magne Storeli som gjenvigsla kyrkja 16. januar 1999. Fastelavenssøndag same år var det igjen gudsteneste i kyrkja, no med sjømannsprest Atle S. Johansen.
Sigurd Oseberg kalla kyrkja for «Tunsbergs sydligste kirke»[2]. Vi kan nok også slå fast at det er Den norske kyrkje sin sørlegaste, og mest einsame kyrkje. Kanskje også den mist brukte? Det er i alle fall eit solid stykke kyrkjehistorie!
All informasjon er henta frå Hvalfangerkirken : fangst, tro og dristighet på Syd Georgia skrive av Svend Einar Hansen. Utgjeve på Genesis forlag 1999
[1] s. 21
[2] s. 8
Gryteviken Biletet er henta frå Wikimedia Commons. |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar